Billig effektiv reklamer der skaber opmærksomhed
Da Søren stod og skulle åbne sin lille pladebutik med brugte plader på nettet var der en billig reklameform til rådighed. Tænk på en bannerannonce på internettet, men i den virkelige verden i form af et såkaldt billboard.
Altså det man i reklameverdenen kalder en facadereklame, eller med et fint engelsk udtryk outdoor media.
Søren kendte en lille virksomhed, der kunne trykke et banner på noget der minder om sejldug til ophængning på husfacader. Og da reklamebanneret var trykt på en kæmpemæssig printer, der kan printe på lærred hos reklametrykkeriet. Så gjaldt det om at finde et egnet sted til ophængning af reklameskiltet. Og det viste sig ikke at være helt let, da den slags skal godkendes af den lokale kommune.
Heldigvis er der i de fleste kommuner allerede gjort klar til at ophænge outdoor-reklamer på skilte, der er placeret på steder, hvor der er megen trafik.
Det kan være cyklister, fodgængere, buspassagerer eller bilister. Og disse reklamepladser bliver lejet af reklamebureauer, der så videreudlejer pladsen med reklamer til dem der ønsker at reklamere.
Ofte sker det at aktuelle begivenheder som for eksempel Reptil og terrariemessen ønsker at reklamere lige inden arrangementet går ned, men den lokale bilforhandler har også en kampagne, han ønsker at de trafikanter, der passerer skiltet skal se og hvad sker der så?
Ja her er det et spørgsmål om først til mølle, derfor vil de fleste reklameskilte til facadereklamer være lejet ud lang tid i forvejen. Og i tilfælde af at et arrangement aflyses, skal man stadig betale noget af sin facadereklame, men pladsen kan så komme billigt til salg.
Der var Søren heldig, at et lokalt arrangement blev aflyst, så han kunne reklamere for sin pladebutik på nettet med en udendørs reklame til billige penge.
Et andet alternativ Søren overvejede var et billigt tekstiltryk, hvor man typisk får lavet 100 t-shirts af varierende størrelser, som man kan dele ud og derved skabe noget opmærksomhed omkring sin forretning og sit produkt.
Denne løsning med tekstiltryk blev dog for dyr for Søren i første omgang, men der er stadig planer om at designe en trøje med forretningens logo en gang i fremtiden.
En tredje form for billig reklame er at få sin bil folieret, altså pakket ind i en form for film, der dækker bilen med det budskab man gerne vil have ud. Udfordringen her var ikke økonomien, men at der skulle designes en folie af et reklametrykkeri. Det var der ikke budget til i første omgang, men det overvejes stadig.
Som du kan se er der mange former for billig effektiv reklame, man kan gøre for en lille virksomhed.